"ο καλλίκομος βουλευτής Ιωαννίνων"
Μην απορείτε. Έτσι ακριβώς καταγράφεται στα επίσημα πρακτικά της Βουλής (ΙΓ΄ Περίοδος Σύνοδος Α΄ ΡΚΖ' 25/5/2010) ο Σάκης Οικονόμου.
Ακολουθεί η τοποθέτηση του κ. Σάκη Οικονόμου γιά το πρόγραμμα "Καλλικράτης".
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαϊτσης Αποστολάτος): .....Συνήθως, δεν θυμόμαστε ότι πριν γεννηθεί ο Αλέξανδρος το βασίλειο των Μολοσσών της Ηπείρου είναι ο σημερινός Νομός Ιωαννίνων. Ο καλλίκομος Βουλευτής Ιωαννίνων του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Αθανάσιος Οικονόμου έχει το λόγο. Η μητέρα του ήταν η Μυρτάλη, μετά ήταν Ολυμπιάς, η κόρη του Βασιλιά Νεοπτολέμου της Ηπείρου. Έχετε το λόγο, κύριε συνάδελφε.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Χαίρομαι πολύ, κύριε Πρόεδρε, και σας ευχαριστώ.
Κυ...
ρίες και κύριοι, πέρα από το τιτάνιο έργο της Κυβέρνησης, πέρα από τις σκληρές και πολυμέτωπες μάχες που δίνονται στη Διεθνή Κοινότητα, αυτός ο τόπος δεν θα αλλάξει, εάν δεν συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι η αλλαγή περνά πρώτα και κύρια από εμάς τους ίδιους.
ρίες και κύριοι, πέρα από το τιτάνιο έργο της Κυβέρνησης, πέρα από τις σκληρές και πολυμέτωπες μάχες που δίνονται στη Διεθνή Κοινότητα, αυτός ο τόπος δεν θα αλλάξει, εάν δεν συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι η αλλαγή περνά πρώτα και κύρια από εμάς τους ίδιους.
Εάν δεν αλλάξουμε εμείς οι ίδιοι στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε ποιες και τι είδους ευκαιρίες έχουμε ως χώρα, εάν δεν αλλάξουμε τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε το συλλογικό και το τοπικό συμφέρον και το πώς τοποθετούμεθα εμείς μέσα σ' αυτό, εάν δεν γίνουμε θετικοί συνομιλητές σε μεταρρυθμίσεις και ουσιαστικές αλλαγές, που επανατοποθετούν στο χάρτη της ανάπτυξης και της εξωστρέφειας τις τοπικές μας κοινωνίες, τότε ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ δεν θα είναι μια ουσιαστική μεταρρύθμιση, δεν θα είναι ένα βήμα μπροστά που πρέπει να το κάνουμε όλοι μαζί, αφού έχουμε συνειδητοποιήσει αυτές τις αλλαγές.
Γιατί ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ, κυρίες και κύριοι, πρόκειται επί της ουσίας για το θεσμικό εργαλείο που θα μας επιτρέψει να οριοθετήσουμε και να δουλέψουμε πάνω στις δυνατότητες και τις ενδογενείς ευκαιρίες που έχουμε συνολικά ως χώρα και ειδικά ως περιφέρειες, η κάθε μία ξεχωριστά.
Είναι πραγματικά κρίμα για το επίπεδο του πολιτικού διαλόγου, που η Νέα Δημοκρατία στέκεται, για άλλη μία φορά, κατώτερη των περιστάσεων. Την ίδια ώρα, κύριοι συνάδελφοι της Αντιπολίτευσης και κυρίως της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, που αρνείστε να ψηφίσετε το νομοσχέδιο, την ίδια ώρα εμπαίζετε με την αγωνία των τοπικών κοινωνιών, υποδαυλίζετε εντάσεις, ενορχηστρώνετε για παράδειγμα παίγνια με αντικείμενο τις έδρες των νέων δήμων, τροφοδοτώντας εντελώς ανεύθυνα και μικροκομματικά τοπικισμούς, προσωπικές φιλοδοξίες και προβληματισμούς. Αρνείστε να δείτε τη μεγάλη αλήθεια ότι κανένας δήμος, καμία ένδοξη σελίδα δεν χάνεται από την ιστορική μας μνήμη μόνο και μόνο επειδή αλλάζει μία διοικητική έδρα.
Η ιστορία, η διακριτή ταυτότητα, το παρελθόν των συνενούμενων δήμων δεν σβήνει ούτε με χαρτιά ούτε με διοικητικές πράξεις. Σβήνει όταν δεν υπάρχουν ευκαιρίες για ανάπτυξη, όταν δεν υπάρχουν όροι για καλύτερη ζωή των κατοίκων και των ανθρώπων που ζουν εκεί μόνιμα. Είναι και παραμένουν ζωντανά, όσο υπάρχουν οι προϋποθέσεις που θα κρατούν τον κόσμο στον τόπο του, που θα προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες προς όλους τους κατοίκους, ακόμα και αν βρίσκονται στην πιο απομακρυσμένη ορεινή περιοχή ή νησιώτικη.
Οι δήμοι που χάνουν την έδρα τους δεν μπαίνουν στο περιθώριο. Διεκδικούν επί ίσοις όροις το δικαίωμα στην ανάπτυξη, ένα δικαίωμα που πολλά χωριά δεν το είχαν, παρά το γεγονός ότι μέχρι σήμερα ήταν πρωτεύουσες δήμων. Αυτή είναι η μεγάλη αλήθεια. Μ' αυτό το σκεπτικό έχει συνταχθεί το νομοσχέδιο του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, θέτοντας στο επίκεντρο των ρυθμίσεων τη δραστική αντιμετώπιση των χρόνιων προβλημάτων της διοικητικής δυσλειτουργίας από τη μια και από την άλλη τη δημιουργία εκείνων των όρων που θα επιτρέψουν σε κάθε κοινωνία να αξιοποιήσει τις τοπικές της υπεραξίες στο παρόν, αλλά κυρίως στο μέλλον.
Σήμερα, οι πολίτες ζητούν ριζικές αλλαγές παντού, με τόλμη, με αποφασιστικότητα, με σχέδιο, με κοινωνική δικαιοσύνη, με συμμετοχή. Και σε αυτήν την απαίτηση δεν μπορεί να είναι η αυτοδιοίκηση απέξω και κυρίως, οι μαύρες τρύπες τόσο προς την οικονομική διαχείριση, όσο και ως προς το πνεύμα και τον τρόπο λειτουργίας της. Σε αυτά τα κρίσιμα ζητήματα δίνει μία ολοκληρωμένη και ταυτόχρονα ριζοσπαστική απάντηση το νομοσχέδιο.
Εξορθολογίζει το μέγεθος και τις δομές της αυτοδιοίκησης, μειώνοντας τα διοικητικά επίπεδα σε τρία. Στο ίδιο πλαίσιο η δραστική μείωση των αριθμών του Ο.Τ.Α., καθώς και των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, συνεπάγονται σημαντική εξοικονόμηση πόρων από τα δημόσια οικονομικά, ώστε να κατευθυνθούν αυτά σε αναπτυξιακές κατευθύνσεις.
Μεταβιβάζει στην αυτοδιοίκηση σε μία σειρά αρμοδιοτήτων, που επιτρέπει στους νέους δήμους να είναι αυτοτελείς μονάδες σε διοικητικό και οικονομικό επίπεδο, ώστε να ορίζουν με αυτάρκεια τις επιλογές τους, αλλά και να λογοδοτούν γι΄ αυτές.
Εισάγει θεσμούς διαφάνειας και ελέγχου ως προς την υποχρέωση ανάρτησης όλων των αποφάσεων στο διαδίκτυο, νέο σύστημα εποπτείας, διπλογραφικό και αναλυτικό λογιστικό σύστημα, ορκωτός λογιστής, καθώς και συμπαραστάτης του πολίτη και της επιχείρησης, φέρνοντάς μας πιο κοντά στις δυνατότητες της ψηφιακής και ηλεκτρονικής εποχής.
Καλλιεργεί, ταυτόχρονα, νοοτροπία της συμμετοχής του πολίτη μέσα από το Συμβούλιο Διαβούλευσης, όπου εκπρόσωποι φορέων μιας περιοχής, αλλά και απλοί πολίτες συμμετάσχουν στη διαδικασία κατάρτισης του Προϋπολογισμού, του προγραμματισμού συνδιαμορφώνοντας θέσεις για όλα τα μείζονα τοπικά θέματα.
Και όλα αυτά, με την καθιέρωση αυτοτελών πόρων, που δεν φορτώνεται στην κεντρική διοίκηση ή στους πολίτες μέσω μιας νέας φορολογικής επιβάρυνσης, αλλά, αντιθέτως, πιστοποιούν ότι η καλύτερη διαχείριση και η αποκέντρωση των υφιστάμενων πόρων αρκούν για τη χρηματοδότηση των νέων αρμοδιοτήτων, δημιουργώντας οικονομίες κλίμακος από τις επικείμενες συνενώσεις.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το νομοσχέδιο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ μας καλεί να δούμε το Κράτος από την αρχή, επανατοποθετώντας σε άλλη βάση το ρόλο και τις αρμοδιότητές του. Μέχρι σήμερα η κακοδιαχείριση, η γραφειοκρατία, η έλλειψη αναπτυξιακής στόχευσης για την κάθε περιφέρεια ή και τα ακριβώς αντίθετα σε κάποιες περιπτώσεις, αποδίδονταν στην έννοια Κράτος συλλογικά και ανώνυμα. Ήταν το απρόσωπο κράτος που έφταιγε, η απρόσωπη διοικητική μηχανή που δημιουργούσε το φαινόμενο της συλλογικής ευθύνης και τελικά της ανευθυνότητας.
Με την ψήφιση του νόμου μπαίνει μια τελεία και ανοίγει ένας νέος κύκλος τόσο για τον επιτελικό ρόλο του Κράτους, όσο και για τις δυνατότητες της κάθε περιφέρειας και των τοπικών κοινωνιών, με αυτοτελείς πόρους, με διαχειριστική διαφάνεια, με ενδογενή εργαλεία για τη χάραξη αναπτυξιακής στρατηγικής, ώστε η κάθε τοπική κοινωνία να μπορεί να εντοπίσει, να αξιοποιήσει και τελικά να απελευθερώσει τις δικές της υπεραξίες, τις δικές της δυνάμεις.
Ο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» είναι ισχυρό μέρος της απάντησης που ψάχνουμε ως κοινωνία για το πώς μπορούμε να κάνουμε την μετάβαση από την κρίση στην ευκαιρία. Το κράτος «ρεμούλα» χωρίς οργάνωση, στόχο, χωρίς αποτέλεσμα και αξιολόγηση δεν μπορεί να έχει συνέχεια, γιατί κανείς πλέον δεν είναι διατεθειμένος να πληρώνει αυτόν τον λογαριασμό. Είναι δεδομένο και εμπεδωμένο ότι καμία προοπτική δεν μπορεί να υπάρξει στο σημερινό σύστημα αν αυτό δεν αναδομηθεί σε δομές και νοοτροπίες που θα φέρουν μετρήσιμα αποτελέσματα, λειτουργικότητα, διαφάνεια, κοινωνικό έλεγχο, συμμετοχή.
Κλείνω αυτήν μου την τοποθέτηση, αφού σας ζητήσω να στηρίξετε αυτήν την προσπάθεια, όχι με την ψήφο σας, αλλά πρωτίστως με τη συμπόρευσή σας στην αυτονόητη ανάγκη. Στην αυτονόητη ανάγκη για αλλαγή που θα φέρει το κράτος πιο κοντά στους πολίτες και τους πολίτες περισσότερο συμμέτοχους στη διοίκησή του. Στην αλλαγή που θα μας φέρει από το άλλοθι της ανώνυμης ευθύνης, στη δυνατότητα της προσωπικής συμμετοχής για να γίνουν οι τοπικές κοινωνίες μέρος της λύσης.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Ευχαριστούμε τον συνάδελφο Αθανάσιο Οικονόμου από τα Ιωάννινα.